Egzamin próbny JSM

Egzamin teoretyczny na patent Jachtowego Sternika Morskiego składa się  z 75 pytań jednokrotnego wyboru.

Aby zaliczyć test należy uzyskać co najmniej  65 punktów.

 

Polski wydawca map i innych publikacji nautycznych to:
BSH
BHMW
IALA
Mapy pokazujące średnie warunki wiatrowe dla danego regionu to:
mapy gnomiczne
mapy izofazowe
mapy pilotowe
Międzynarodowa Organizacja Morska to:
IMO
SAR
WHO
Ameryka Północna należy do systemu oznakowania:
IALA A
IALA B
IALA C
Wezwanie w niebezpieczeństwie to:
Distress call
Urgent call
Emergency call
Znak dzienny statku rybackiego to:
dwie czarne kule
dwa czarne stożki połączone szpicami
czarny walec
Urządzenie służące do komunikacji radiowej krótkiego zasięgu to:
radiostacja navtex
radiostacja vhf
radiostacja hf
Morze Bałtyckie należy do systemu oznakowania:
IALA A
IALA B
IALA C
Systemy rozgraniczenia ruchu na morzu to:
AIS
COLREG
TSS
Komunikaty o bezpieczeństwie żeglugi lub ostrzeżenia meteorologiczne nadawane są w trybie:
MAY DAY
PAN PAN
SECURITE
Statek żaglowy ustępuje:
statkowi zajętemu połowem
statkowi o napędzie mechanicznym o długości > 50m
statkowi o napędzie mechanicznym o długości > 20m
System rumbowy opiera się na podziale koła na:
128 części
64 części
32 części
Statek poruszający się jednocześnie na żaglach i na silniku powinien pokazywać:
czarny stożek
czarną kulę
czarny walec
Żółte boje oznaczają:
Egzamin próbny JSM
niebezpieczeństwo nawigacyjne
akwen zamknięty dla żeglugi
tor podejściowy do portu
Koło ratunkowe do osoby znajdującej się w wodzie rzucamy:
na zawietrzną stronę osoby znajdującej się w wodzie
na nawietrzną stronę osoby w wodzie
na zawietrzną stronę jachtu
Pływu kwadraturowego można się spodziewać:
w pierwszej i trzeciej kwadrze księżyca
podczas pełni i nowiu
raz w tygodniu
Światło białe nad czerwonym to:
Egzamin próbny JSM
statek żaglowy > 20 m
statek pełniący służbę pilotową
statek rybacki zajęty trałowaniem
Układ świateł czerwone – białe – czerwone oznacza:
Egzamin próbny JSM
statek ograniczony swoim zanurzeniem
statek ograniczony swoim zanurzeniem
statek o ograniczonej zdolności manewrowej
Skrót COG wyświetlany na mapie elektronicznej oznacza:
prędkość jachtu nad dnem
kurs drogi nad dnem
głębokość pod jachtem
Kolor światła rufowego holownika to:
biały
zielony
żółty
Czerwona boja w kształcie walca w rejonie oznakowania IALA B oznacza:
Egzamin próbny JSM
prawą stronę szlaku żeglownego
lewą stronę szlaku żeglownego
odosobnione niebezpieczeństwo
Informację o dewiacji magnetycznej jachtu można znaleźć:
w tabeli dewiacji
na mapie morskiej
należy ją zmierzyć deviometrem
Kurs kompasowy i dewiacja tworzą:
kurs magnetyczny
kurs rzeczywisty
kurs drogi po dnie
Silne wiatry zapowiada:
bardzo silny spadek ciśnienia, ciemnoniebieskie niebo
unoszenie się dymu pionowo ku górze, nisko latające ptaki
mgła opadająca nad ranem, czerwony zachód słońca
Sygnał mgłowy statku o napędzie mechanicznym to:
dwa długie dźwięki
jeden długi dźwięk
jeden długi dźwięk i dwa krótkie
Urządzenie SART to:
brzegowa stacja pogodowa
transponder radarowy
radiolatarnia
Szerokość geograficzna to:
altitude
longitude
latitude
Do pomiaru wilgotności powietrza stosowany jest:
higometr
barometr
termometr
Statek poruszający się na żaglach ustępuje:
statkowi nieodpowiadającemu za swoje ruchy
małemu statkowi o napędzie mechanicznym
statkowi napędzanemu siłą mieśni
Światło o charakterystyce Fl(2)R20s12m16M świeci w kolorze:
białym
czerwonym
zielonym
Znak dzienny trzy czarne kule oznacza:
statek o ograniczonej zdolności manewrowej
statek ograniczony swoim zanurzeniem
statek na mieliźnie
Który front szybciej się przemieszcza?
ciepły
gorący
zimny
Procedura MAYDAY może być użyta w przypadku:
bezpośredniego zagrożenia życia
awarii jachtu lub choroby członka załogi
potrzeby uzyskania informacji o sytuacji pogodowej
Cirrus jest chmurą:
warstwową
pierzastą
kłębiastą
Żółte stałe światło znajdziesz na:
rufie holownika
maszcie statku zajmującego się trałowaniem min
maszcie statku przewożącego materiały niebezpieczne
Zielona boja w kształcie stożka w rejonie oznakowania IALA B oznacza:
Egzamin próbny JSM
prawą stronę szlaku żeglownego
lewą stronę szlaku żeglownego
początek szlaku żeglownego
Periodyk „Wiadomości Żeglarskie” zawiera informacje o:
zmianach dotyczących bezpieczeństwa nawigacji
warunkach meteorologicznych panujących na danym akwenie
zasadach rejestracji statków
Widoczne poniżej światło wskazuje:
Egzamin próbny JSM
lewą burtę statku
prawą burtę statku
rufę statku
Pierwszą czynnością, którą należy wykonać gdy wypadnie człowiek za burtę jest:
podanie mu środków ratunkowych
uruchomienie silnika
wezwanie służb ratunkowych
Jeśli namiar na inny statek jest stały oznacza to:
statki miną się w bezpiecznej odległości
istnieje duże ryzyko kolizji
obserwowany statek nie porusza się
Obliczając namiar rzeczywisty do tabeli dewiacji wchodzimy dla wartości:
namiaru kompasowego odczytanego z kompasu sterowego
kursu kompasowego jakim płynął jacht
kursu magnetycznego
Co komunikuje paląca się flara emitująca czerwone światło?
niebezpieczeństwo kolizji
wezwanie pomocy
gotowość do manewrów portowych
Kurs drogi po wodzie to suma:
kursu kompasowego i poprawki na wiatr
kursu magnetycznego i poprawki na wiatr
kursu rzeczywistego i poprawki na wiatr
Periodyczne wydawnictwo opisujące zmiany dotyczące bezpieczeństwa nawigacji to:
Wiadomości Żeglarskie
Ostrzeżenia Morskie
Poradnik Nawigatora
Niebezpieczna chmura burzowa to:
cumulonimbus
stratocumulus
altostratus
Prawo Buys Ballota pomaga określić:
północ magnetyczną
położenie centrum niżu
kierunek prądu równikowego
Trzy czerwone światła na maszcie oznaczają:
Egzamin próbny JSM
statek ograniczony swoim zanurzeniem
statek na mieliźnie
statek o ograniczonej zdolności manewrowej
Którą gaśnicą należy gasić pożar instalacji elektrycznej?
pianową
proszkową
wodną
Statek poruszający się jednocześnie na żaglach i na silniku traktowany jest jako:
statek o napędzie mechanicznym
statek o napędzie żaglowym
statek o ograniczonej zdolności manewrowej
Aby otrzymać kurs drogi nad dnem KDD do kursu drogi po wodzie KDW należy dodać:
całkowitą poprawkę
poprawkę na wiatr
poprawkę na prąd
System przekazujący teleksem informacje ważne dla bezpieczeństwa żeglugi ze stacji brzegowych to:
DSC
NAVTEX
GMDSS
Co oznacza ten znak dzienny pokazywany statku:
Egzamin próbny JSM
statek stojący na kotwicy
statek o ograniczonej zdolności manewrowej
statek idący jednocześnie na żaglach i na silniku
Aby uzyskać namiar rzeczywisty na latarnię morską do namiaru kompasowego należy dodać:
całkowitą poprawkę
dewiację
dekllinację
Światło błyskowe opisane jest na mapie jako:
fixed
occulting
flashing
Międzynarodowe Stowarzyszenie Służb Oznakowania Nawigacyjnego to:
SOLAS
IALA
IATA
Przedstawiony poniżej znak to:
Egzamin próbny JSM
boja kardynalna północna
boja kardynalna południowa
boja kardynalna wschodnia
Okres światła Fl(2)R20s12m16M wynosi:
2 sekundy
12 sekund
20 sekund
Światło typu „Occulting: to światło:
błyskowe
przerywane
stałe
Komunikacja w niebezpieczeństwie prowadzona jest na kanale vhf:
12
19
16
Całkowita poprawka magnetyczna (CP) to suma:
kursu kompasowego i dewiacji
kursu rzeczywistego i deklinacji
deklinacji i dewiacji
Znaki nabieżników składają się z:
dwóch znaków
trzech znaków
czterech znaków
Widzialność w nawigacji wyrażona jest w:
milach morskich
stopniach kątowych
sążniach
Dwa jachty żeglują tym samym halsem i znajdują się na kursie kolizyjnym. Ustępuje jacht:
znajdujący się po stronie zawietrznej
znajdujący się po stronie nawietrznej
znajdujący się po prawej stronie
Jacht żaglowy płynący lewym halsem ustępuje:
jachtowi żaglowemu płynącemu prawym halsem
statkowi o napędzie mechanicznym o długości > 100m
statkowi rybackiemu nie zajętemu połowem
Co nie stanowi wyposażenia pasa ratunkowego?
gwizdek
lampka
pławka dymna
Wiatr N (północny) to wiatr wiejący:
na północ
z północy
na północny zachód
Czy osobie znajdującej się w stanie hipotermii można podawać alkohol?
można
nie można
to zależy od stopnia hipotermii
Połączene frontu ciepłego z frontem zimnym to zjawisko:
dewjacji
gradacji
okluzji
Deklinacja magnetyczna wschodnia przyjmuje wartość:
dodatnią (+)
ujemną (-)
zerową (0)
Deszczu można spodziewać się z chmury:
cirrus
altocumulus
nimbostratus
Komunikat o bezpośrednim zagrożeniu życia używany w łączności radiotelefonicznej to:
Warning
Mayday
Help
Radiopława EPIRB pracuje na częstotliwości:
518 kHz
161,9 MHz
406 Mhz
Znak dzienny statku o ograniczonej manewrowości to:
kula - romb - kula
dwie czarne kule
trzy czarne kule
Żeglując na wschód gps będzie pokazywał kurs:
45°
90°
120°
Jedna mila morska na godzinę to:
1 kabel
1 węzeł
1 szekla