Egzamin próbny JSM
Egzamin teoretyczny na patent Jachtowego Sternika Morskiego składa się z 75 pytań jednokrotnego wyboru.
Aby zaliczyć test należy uzyskać co najmniej 65 punktów.
Szok termiczny to:
przechłodzenie organizmu
przegrzanie organizmu
gwałtowne zwężenie się naczyń krwionośnych
System kontroli ruchu statków stosowany w miejscach o dużym natężeniu ruchu to:
COLREG
TSS
VTS
Trzy czerwone światła na maszcie oznaczają:
statek ograniczony swoim zanurzeniem
statek na mieliźnie
statek o ograniczonej zdolności manewrowej
Pierwszą czynnością, którą należy wykonać gdy wypadnie człowiek za burtę jest:
podanie mu środków ratunkowych
uruchomienie silnika
wezwanie służb ratunkowych
Które równanie jest prawdziwe:
KR = KK + d + δ
KR = KK + δ
KR = KM - d
Linia na mapie Mercatora przecinająca wszystkie południki pod tym samym kątem to:
ortodroma
loksodroma
izoodroma
Gwałtowne zjawiska pogodowe towarzyszą frontowi:
ciepłemu
zimnemu
stacjonarnemu
Co oznacza ten znak dzienny pokazywany statku:
statek stojący na kotwicy
statek o ograniczonej zdolności manewrowej
statek idący jednocześnie na żaglach i na silniku
Wezwanie w niebezpieczeństwie to:
Distress call
Urgent call
Emergency call
Siła wiatru zależy od:
gradientu ciśnień między dwoma sąsiednimi ośrodkami wyżu i niżu
gradientu temperatur między dwoma sąsiednimi ośrodkami wyżu i niżu
tylko od ciśnienia w ośrodku o wyższym cisnieniu
Statek żaglowy ma pierwszeństwo przed:
statkiem nie odpowiadającym za swoje ruchy
statkiem ograniczonym swym zanurzeniem
statkiem o napędzie mechanicznym
Bryza dzienna to wiatr wiejący:
równolegle do brzegu
od lądu w stronę morza
od morza w stronę lądu
Ortodroma to:
linia stanowiąca najkrótszą drogę z punktu A do B na Kuli Ziemskiej
linia prosta na mapie w odwzorowaniu Mercatora
linia pozycyjna uzyskana ze znanej odległości od latarni morskiej
Co to jest sztrandowanie?
rzucenie kotwicy z rufy podczas podchodzenia do brzegu
płynięcie na silniku pod wiatr podczas sztormu
wpłynięcie jachtem na mieliznę lub brzeg
Dwie czarne kule to znak szczytowy znaku:
odosobnionego niebezpieczeństwa
kardynalnej północnej
rozgałęzienia toru wodnego
Morze Bałtyckie należy do systemu oznakowania:
IALA A
IALA B
IALA C
Czy osobie znajdującej się w stanie hipotermii można podawać alkohol?
można
nie można
to zależy od stopnia hipotermii
Informację o dewiacji magnetycznej jachtu można znaleźć:
w tabeli dewiacji
na mapie morskiej
należy ją zmierzyć deviometrem
Systemy rozgraniczenia ruchu na morzu to:
AIS
COLREG
TSS
Czy można odstąpić od udzielenia pomocy osobom znajdującym się w niebezpieczeństwie?
nie można, odstąpić, ratowanie ludzi jest obowiązkowe
można odstąpić, ratowanie ludzi nie jest obowiązkowe
można odstąpić tylko w przypadku gdy akcja ratunkowa naraziłaby na niebezpieczeństwo naszą załogę
Który rodzaj pływu ma większy skok:
pływ syzygijny
pływ kwadraturowy
pływ półdobowy
Jak należy ustawić jacht względem wiatru gdy ogień pojawił się na pokładzie dziobowym?
pod wiatr
bokiem do wiatru
z wiatrem
Układami barycznymi są:
wyż, niż, zatoka, klin i siodło
bryza dzienna, siodło, szkwał, klin
zatoka, klin, strefa akceleracji wiatru
Żółte stałe światło znajdziesz na:
rufie holownika
maszcie statku zajmującego się trałowaniem min
maszcie statku przewożącego materiały niebezpieczne
Obliczając namiar rzeczywisty do tabeli dewiacji wchodzimy dla wartości:
namiaru kompasowego odczytanego z kompasu sterowego
kursu kompasowego jakim płynął jacht
kursu magnetycznego
System rumbowy służy do określania:
zasięgu widzialności światła
kierunków na morzu
prędkości jachtu względem dna
Bryza dzienna charakteryzuje się:
występowaniem wyższego ciśnienia nad wodą niż lądem co powoduje ruch powietrza z morza na ląd
występowaniem wyższego ciśnienia nad lądem niż nad wodą co powoduje ruch powietrza znad lądu w kierunku morza
występowaniem takiej samej wartości ciśnienia zarówno nad wodą jak i nad lądem co powoduje ruch mas powietrza pionowo w górę
18°30′ E to zapis:
długości geograficznej
szerokości geograficznej
pozycji geograficznej
Kurs rzeczywisty + poprawka na wiatr =
kurs drogi po wodzie
kurs drogi nad dnem
kurs rzeczywisty
Skrót COG wyświetlany na mapie elektronicznej oznacza:
prędkość jachtu nad dnem
kurs drogi nad dnem
głębokość pod jachtem
Kanał 16 VHF na morzu jest przeznaczony do:
komunikacji z portami
prowadzenia komunikacji w niebezpieczeństwie
odsłuchiwania prognoz pogody
Komunikat o bezpośrednim zagrożeniu życia używany w łączności radiotelefonicznej to:
Warning
Mayday
Help
W odwzorowaniu kartograficznym Mercatora:
wszystkie równoleżniki stanowią koła wielkie kuli
wszystkie południki spotykają się na biegunach
południki i równoleżniki przecinają się pod kątem prostym
Charakterystyka Fl(2)R20s12m16M oznacza że światło znajduje się na wysokości:
12 metrów
16 metrów
2 metrów
Którą gaśnicą należy gasić pożar instalacji elektrycznej?
pianową
proszkową
wodną
Kurs kompasowy i dewiacja tworzą:
kurs magnetyczny
kurs rzeczywisty
kurs drogi po dnie
Mapy pokazujące średnie warunki wiatrowe dla danego regionu to:
mapy gnomiczne
mapy izofazowe
mapy pilotowe
Jedno białe światło sygnalizuje:
prawą burtę statku żaglowego
dziób statku o napędzie mechanicznym
rufę dowolnego statku
Znając pozycję zliczoną i jeden namiar na latarnię morską można uzyskać:
pozycję zliczoną
pozycję obserwowaną
pozycję prawdopodobną
Dwa jachty płynące pod żaglami mają kurs kolizyjny. Ustępuje jacht:
płynący prawym halsem
płynący lewym halsem
płynący wolniej
Hipotermia jest to stan:
przegrzania organizmu
wychłodzenia organizmu
zatrucia organizmu
Namiary znaków nabieżników opisane są na mapie jako kierunki skierowane:
od znaku w stronę obserwatora
od obserwatora w stronę znaku
od znaku równolegle do lądu
Jakie patenty żeglarskie obowiązują obecnie w Polsce?
Żeglarz Jachtowy, Sternik Jachtowy, Kapitan Jachtowy
Żeglarz Jachtowy, Jachtowy Sternik Morski, Kapitan Jachtowy
Sternik Śródlądowy, Sternik Morski, Kapitan Morski
Urządzenie SART to:
brzegowa stacja pogodowa
transponder radarowy
radiolatarnia
Prędkość jachtu nad dnem na mapie elektronicznej oznaczona jest skrótem:
BRG
COG
SOG
Dwa trójkątne znaki umieszczone na lądzie na różnej wysokości, wyznaczające bezpieczny kurs do portu to:
dalby
prowadniki
nabieżniki
Poniższym symbolem oznacza się na mapach front:
stacjonarny
zimny
zokludowany
Znając odległość jachtu od latarni morskiej można uzyskać linię pozycyjną będącą:
linią prostą
łukiem
sinusoidą
Longitude to:
szerokość geograficzna
długość geograficzna
namiar na latarnię morską
Znak szczytowy boi kardynalnej wschodniej to:
dwa stożki połączone podstawami
dwa stożki połączone wierzchołkami
dwa stożki skierowane podstawą do góry
Periodyk „Wiadomości Żeglarskie” wydawany jest przez:
Ministerstwo Transportu Morskiego
Biuro Hydrograficzne Marynarki Wojennej
Wydział Kartografii Urzędu Morskiego
Jacht żaglowy płynący lewym halsem ustępuje:
jachtowi żaglowemu płynącemu prawym halsem
statkowi o napędzie mechanicznym o długości > 100m
statkowi rybackiemu nie zajętemu połowem
Radio VHF działa w obszarze GMDSS:
A1
A2
A3
Przycisk na ploterze oznaczony symbolem MOB należy wcisnąć w przypadku:
wypadnięcia człowieka za burtę
tonięcia jachtu
pożaru na jachcie
Boja przedstawiona na zdjęciu to
znak kardynalny północny
znak kardynalny wschodni
znak kardynalny zachodni
Na dewiację magnetyczną wpływa:
rodzaj dna morskiego
szerokość georgaficzna
materiał z którego wykonany jest jacht
Międzynarodowa konwencja o bezpieczeństwie życia na morzu to:
DISTRESS
GMDSS
SOLAS
Cirrus jest chmurą:
warstwową
pierzastą
kłębiastą
Periodyczne wydawnictwo opisujące zmiany dotyczące bezpieczeństwa nawigacji to:
Wiadomości Żeglarskie
Ostrzeżenia Morskie
Poradnik Nawigatora
BHMW to:
Biuro Handlu Mieniem Wojskowym
Baza Holowników i Maszyn Wydobywczych
Biuro Hydrograficzne Marynarki Wojennej
Charakterystyki latarni morskich podają zasięg światła:
nominalny
optyczny
geograficzny
Szerokość geograficzną mierzy się:
od południka 0 na wschód lub zachód
wzdłuż linii zwrotnika koziorożca i raka
od równika na północ lub południe
Statek poruszający się na żaglach ustępuje:
statkowi nieodpowiadającemu za swoje ruchy
małemu statkowi o napędzie mechanicznym
statkowi napędzanemu siłą mieśni
Polski wydawca map i innych publikacji nautycznych to:
BSH
BHMW
IALA
Światło rufowe statku świeci w zakresie kątowym:
225 stopni
120 stopni
135 stopni
Pasaty wieją na półkuli północnej z kierunku:
NE
NW
SW
Ostrzeżenia przed sztormem wydawane są jeśli przewidywany wiatr będzie miał siłę:
6B
5B
8B
Znak dzienny trzy czarne kule oznacza:
statek o ograniczonej zdolności manewrowej
statek ograniczony swoim zanurzeniem
statek na mieliźnie
Przedstawiona poniżej boja oznacza:
odosobnione niebezpieczeństwo
znak kardynalny wschodni
bezpieczną wodę
Zielona boja w kształcie stożka w rejonie oznakowania IALA A oznacza:
lewą stronę szlaku żeglownego
miejsce niebezpieczne przy lewym brzegu
prawą stronę szlaku żeglownego
Zasięg światła zależny od wysokości posadowienia źródła światła i wysokości oczu obserwatora to:
zasięg optyczny
zasięg nominalny
zasięg geometryczny
Całkowita poprawka magnetyczna (CP) to suma:
kursu kompasowego i dewiacji
kursu rzeczywistego i deklinacji
deklinacji i dewiacji
Jedna minuta szerokości geograficznej jest równa:
jednemu kilometrowi
jednemu kablowi morskiemu
jednej mili morskiej
Deszczu można spodziewać się z chmury:
cirrus
altocumulus
nimbostratus
Statek o napędzie mechanicznym mija się ze statkiem żaglowym. Ustępuje:
statek żaglowy
statek o napędzie mechanicznym
oba statki muszą zmienić kurs